Kisah di kedai buku


Dikhabarkan melalui pengalaman seseorang yang bekerja di sebuah kedai buku. Insiden berlaku dalam beberapa slot di bulan Ramadhan:


Dialog 1:
Ani: "Ohh... aku ingat sempena puasa ni, aku nak cari lah Surah Yasin dalam 20 bijik. Aku dah la tak semayang... jadi kalu dapat sedekah yasin kat surau umah aku tu dapat le jugak pahala kot.. kau ase caner, ton?"



Dialog 2:
Budak hensem: Errr....dik... jap... err nak tanya ni, ada tak buku yang ajar cara-cara nak Solat?, tanya budak hensem dalam nada suara yang antara dengar dengan tidak.

Eton: Emm...ada tapi yang perempuan punya je. Tapi takpe.. sama je, boleh pakai untuk laki pempuan....

Budak hensem: Lorr gitu ke? Yang khusus laki takde?

Eton: Dah habis, nanti oder pasni... err, yang ada ni rasa ley untuk laki pempuan (eton ulang cakap sekali lagi)

Kawan budak hensem: Eh engkau ni... ok le tu, sama jer...jangan kau ikut pakai telekong dahh...



Dialog 3:
Mun: "Ton, aku nak beli la buku cara-cara solat yang ada tulis rumi ni. Aku dah tak tau baca jawi. Jadi buku yang ni ada translit rumi bacaannya... ok ah, leh aku hapal slow2", kata Mun selepas diaorang ramai-ramai berbuka puasa dalam bilik rehat. Mun ikut berpuasa setiap hari tapi time orang lain solat Maghrib, Mun tak solat... hanya mundar mandir dalam bilik rehat sambil sesekali bercermin membetulkan tudungnya.



Dialog 4:
Abang Fan: Ton, kau tau tak, time tengahari ramai betul dak-dak laki duk makan kat restoren xxx tu... aku bengang betul time lalu sana... dak pompuan datang bulan sebulan sekali, diaorang datang bulan setahun sekali.. time bulan puasa... ishk



***************
Ramadhan telah berlalu. Namun di-entrikan kisah benar ini untuk sama2 kita renung2kan. Ramadhan telah menyingkap banyak jendela hati... alhamdulillah. Moga hidayah terus melimpah. Jaga Solat, utamakan ibadah fardhu, baru susuli dengan yang sunat. Wallahu'alam.


Comments
0 Comments

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

kasih komentar