(HADHRAT JALALUDDIN AR ROWI)
ARHAM adalah kata jamak bagi Rahimun iaitu rahim
wanita atau disebut Uterus. Alam Arham adalah alam
kandungan rahim ibu. Ruh Hadhrat Adam dan Hawa
‘Alaihimassalam tidak melalui Alam Rahim Ibu manakala
Ruh-Ruh lain yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala
ciptakan, dihantarkan mereka ke Dunia ini ketika jasad
mereka itu terbentuk di dalam rahim ibu-ibu mereka. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala yang memulakan segala penciptaan
makhluk-makhlukNya lalu mematikan mereka kemudian
menghidupkan mereka sekali lagi dan kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala juga mereka kembali.
FirmanNya di dalam Surah Ar-Rum ayat 11 yang
bermaksud,
Allah yang memulakan penciptaan makhluk kemudian
menghidupkannya kembali, kemudian kepadaNyalah kamu
akan dikembalikan.
Adapun kejadian manusia ada dinyatakan Allah di
dalam Al-Quran pada Surah Al-Mukminun ayat 12 hingga 16
yang mafhumnya seperti berikut,
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari
suatu saripati (berasal) dari tanah.
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang
disimpan) dalam tempat yang kukuh (Rahim).
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu
segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan
segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu
tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian
Kami jadikan Dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka
Maha Suci Allah, Pencipta yang paling baik.
Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benarbenar
akan mati.
_
Kemudian, sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan
(dari kuburmu) di hari Qiyamat.
FirmanNya di dalam Surah Ar-Rum ayat 20 – 21 yang
bermaksud,
Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia
menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu
(menjadi) manusia yang berkembang biak.
Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia
menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,
supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya,
dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang.
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat
tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.
Semua manusia adalah dari keturunan Hadhrat Adam
‘Alaihissalam dan bentuk jasmaninya dijadikan dari Tanah
dan begitulah juga pada kejadian Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam. Habil dan Qabil adalah anak-anak Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam dan kejadian mereka Allah Subhanahu
Wa Ta’ala telah jadikan menerusi hubungan kelamin antara
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam dan Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam dan Ruh mereka ditiupkan oleh Allah
Subhanahu Wa Ta’ala ketika mereka berada di dalam
kandungan rahim ibu mereka iaitu Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam. Begitulah juga dengan kejadian sekelian
manusia sesudah Hadhrat Adam dan Hawa
‘Alaihimassalam. Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah
mengingatkan perkara ini di dalam Al-Quran pada Surah Al-
A’raf ayat 189 yang bermaksud,
Dialah yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan dari
padanya Dia menciptakan isterinya, agar Dia merasa
senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, isterinya itu
mengandung kandungan yang ringan, dan teruslah Dia
merasa ringan (Beberapa waktu). kemudian tatkala Dia
merasa berat, keduanya (suami-isteri) bermohon kepada
Allah, Tuhannya seraya berkata:
"Sesungguhnya jikaEngkau memberi Kami anak yang saleh,
tentulah Kami terraasuk orang-orang yang bersyukur".
Menerusi perhubungan kelamin yang sah secara
pernikahan maka akan terpancarlah air mani dari pihak bapa
dan berpindahlah air mani tersebut ke dalam rahim ibu. Ini
merupakan tanda-tanda kebesaran Allah Subhanahu Wa
Ta’ala pada kejadian Alam Semesta khususnya kepada
manusia. Dialah yang telah menciptakan sekelian Ruh dan
Jasad bagi Insan sebagaimana firmanNya dalam Surah As-
Sajdah ayat 7 – 9 yang bermaksud,
Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaikbaiknya
dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah.
Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air
yang hina.
Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke
dalamnya Ruh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi
kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu
sedikit sekali bersyukur.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman dalam surah
An-Nahl ayat 4 yang bermaksud,
Dia telah menciptakan manusia dari air Mani, tiba-tiba dia
menjadi pembantah yang nyata.
Dalam sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh
Hadhrat Imam Muslim Rahmatullah ‘alaih, dari Hadhrat
‘Abdullah Ibni Mas’ud Radhiyallahu ‘Anhu berkata bahawa
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah bersabda,
“Bahawasanya seseorang dari kamu itu
dikumpulkan kejadiannya dalam kandungan ibunya
selama empat puluh hari sebagai air mani Nutfah ,
kemudian menjadilah ‘Alaqah segumpal darah selama
tempoh empat puluh hari itu juga, kemudian menjadilah
Mudghah seketul daging selama tempoh empat puluh hari
itu juga. Kemudian Allah Ta’ala mengutuskan Malaikat
lalu meniupkan Ruh di dalam tubuhnya dan diperintahkan
dengan empat perkara iaitu, menuliskan tentang rezekinya,
ajalnya, amalannya dan sama ada menjadi seorang yang
celaka atau bahagia.”
Hadhrat Shah Waliyullah Muhaddits Dehlawi
Rahmatullah ‘alaih telah meriwayatkan sebuah Hadits
dinyatakan dalam Sahih Muslim, dari Hadhrat Huzaifah Ibni
Asid Radhiyallahu ‘Anhu berkata bahawa Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
telah bersabda,
“Apabila habis tempoh empat puluh dua hari
setelah air mani menetap dalam rahim ibu, Allah utuskan
Malaikat untuk membentuknya, menjadikan telinganya,
matanya, kulitnya, dagingnya dan tulangnya. Setelah
semuanya siap, Malaikat bertanya kepada Allah, “Wahai
Tuhanku, beritahulah apakah ia patut dijadikan lelaki atau
perempuan?”Allah kemudian membuat keputusan seperti
yang dikehendakiNya dan Malaikat menulisnya.Malaikat
kemudian bertanya tentang umurnya. Allah pun
menentukan sebagimana yang dikehendakiNya dan
Malaikat menulis. Kemudian Malaikat keluar dengan kitab
bertulis dalam tangannya, tanpa tambahan atau kurangan
apa-apa pun.”
Dalam tempoh lebih kurang enam hingga ke sembilan
bulan, Allah Subhanahu Wa Ta’ala menyempurnakan
kejadian manusia di dalam Rahim Ibu yang dilapisi dengan
tiga lapis kegelapan bermula dari setitis benih zarah Mani
atau Nutfah dari seorang bapa yang dipindahkan melalui
zakar kemaluannya kepada faraj kemaluan seorang ibu lalu
ia berpindah ke pangkal Rahim ibu itu untuk disenyawakan
dengan benihnya.
Dalam tempoh empat puluh hari keduadua
benih dari bapa dan ibu itupun disenyawakan oleh
Allah Subhanahu Wa Ta’ala sehingga ia bertukar menjadi
darah dan dalam tempoh empat puluh hari yang berikutnya
ia berubah menjadi daging kemudian tempoh empat puluh
hari berikutnya ia ditumbuhi tulang belulang, kemudian
empat puluh hari berikutnya ia dibungkuskan dengan
daging kemudian empat puluh hari yang berikutnya Allah
memberikan rupabentuk kemudian ditiupkanNya Ruh ke
dalam jasad tersebut.