1. Diri terdiri
Yang di maksudkan diri terdiri itu ialah jasmani dan komponennya (anatomi) yang awalnya di jadikan daripada tanah nurani, air nurani, anging nurani dan api nurul adhom, inilah asal usul Adam a.s , selepas Adam maka manusia keturunan Adam di jadikan pula daripada benih lelaki dan benih perempuan iaitu dari Wadi, Wazi, Mani dan Maknikam
2. Diri Terperi
Yang di maksudkan diri terperi itu ialah Ruhul Yaqazah, yang terdiri daripada Roh, Akal dan Nafsu, ia itu terdiri daripada komponen Rohani, ia berasal daripada Nur atau di sebut juga sebagai daripada Allah dan kembali kepada Allah, tarafnya ialah sebagai ammar Rabbi, Ruhul Yaqazah inilah yang di pegang dan di kuasai oleh Allah di dalan masa tidur dan mati, sila rujuk Al Al An'am ayat 60 dan Az Zummar ayat 42
3. Diri Sebenar diri
Yang di maksudkan diri sebenar diri itu ialah Ruhul hayat, yang terdiri daripada Nyawa atau Nafas atau Insan, ia adalah sebahagian daripada komponen Rohani dan dia berasal daripada Nur,diri sebenar dirilah yang dinyatakan oleh Allah sebagai insan yang sempurna, sebagaimana firman Allah yang bermaksud: " Aku jadikan Insan itu sesempurna-sempurna kejadian"
4. Diri Tajalli
Yang di maksudkan Diri Tajalli itu ialah Insan Kamil, iaitu insan yang beserta Allah, iaitu Insan beserta Allah (tidak bersekutu) iaitu Insan dari Ruhul Hayat dari sifat qahar, dan dari sifat Kamal itu ialah ujud Wahdaniyah, adapun Insan itu ia bertaraf Zat la yakhluqu, sementara Wahdaniyah bertaraf Zat Yakhluqu, untuk memahami ini perlu faham sifat 20
BERHATI-HATI TENTANG ZAT DAN ISTILAH ALLAH
Berhati-hati dengan istilah zat kerana ada Zat yang wujudnya tidak bersebab dan ada juga zat yang wujudnya bersebab, seperti Zat Nafsiyah adalah Zat yang wujudnya tidak bersebab, sementara Zat yang wujudnya bersebab seperti ma'anawiyah ataupun Asmak, ini kena faham ilmu sifat 20, demikian juga dengan istilah kalimah Allah, kalimah Allah adalah Asmak Allah, yang mengandungi ZatNya, SifatNya, AsmakNya, dan juga Af'alNya, sebab itu bila kita sebut kalimah Allah maka kita ingatlah empat perkara tersebut, iaitu dalam keilmuan Tauhidul Zat, Tauhidul Sifat, Tauhidul Asmak dan Tauhidul Af'al
MENSUCIKAN DIRI
Ilmu mensucikan diri itu adalah diri yang empat jenis di atas, cara mensucikannya adalah dengan amalan mensuci dosa cara syari'at, tarikat, hakikat dan makrifat, kemudian amalan mensuci hawa nafsu, kemudian mujahadah, Muraqabah, musyahadah, muqabalah, Tanzih, shuhud, dan sebagainya , ini kena jumpa orang yang arif
ASAL USUL HAWA
Asal usul Hawa adalah daripada Hawa nafsu Adam yang di sebelah kiri, adapun hawa nafsu Adam yang di sebelah kiri ialah Ammarah, Al Lawamah dan Radiyah, adapun yang menyatakan bahawa Hawa terjadi dari tulang rusuk Adam di sebelah kiri itu adalah terdapat dalam kitab fahaman tafsiran pengikut Nabi Musa dan Isa, fahaman tersebut adalah hanya tafsiran, demikian juga yang mengatakan ia daripada Nafsu Adam yang disebelah kiri, dan pandangan ini lebih jelas dan dekat kebenarannya jika kita kaji sifat nafsu, dan Hawa inilah yang di maksudkan pohon khuldi yang sebenarnya
MASALAH BERSUCI ATAU WUDHUK
Masalah bersuci atau wudhuk adalah berasal daripada mensuci anggota kesalahan Adam kerana memakan dan menghampiri pohon dan buah khuldi, mengapa cuci muka ? kerana Adam memandang pohon khuldi, mengapa mencuci tangan dan lengan,? Kerana Adam memegang buah khuldi, mengapa cuci mulut ? kerana Adam makan buah khuldi, mengapa cuci telinga ? Kerana Adam dengar hasutan Iblis sepaya makan buah khuldi dan seterusnya, apa yang kita kena fikir ialah selepas makan buah tu maka terlucutlah pakaian kedua-duanya apa hal haaa! sendiri fikir laaaa!
TEMPAT SEKALIAN BERGANTUNG2. Diri Terperi
Yang di maksudkan diri terperi itu ialah Ruhul Yaqazah, yang terdiri daripada Roh, Akal dan Nafsu, ia itu terdiri daripada komponen Rohani, ia berasal daripada Nur atau di sebut juga sebagai daripada Allah dan kembali kepada Allah, tarafnya ialah sebagai ammar Rabbi, Ruhul Yaqazah inilah yang di pegang dan di kuasai oleh Allah di dalan masa tidur dan mati, sila rujuk Al Al An'am ayat 60 dan Az Zummar ayat 42
3. Diri Sebenar diri
Yang di maksudkan diri sebenar diri itu ialah Ruhul hayat, yang terdiri daripada Nyawa atau Nafas atau Insan, ia adalah sebahagian daripada komponen Rohani dan dia berasal daripada Nur,diri sebenar dirilah yang dinyatakan oleh Allah sebagai insan yang sempurna, sebagaimana firman Allah yang bermaksud: " Aku jadikan Insan itu sesempurna-sempurna kejadian"
4. Diri Tajalli
Yang di maksudkan Diri Tajalli itu ialah Insan Kamil, iaitu insan yang beserta Allah, iaitu Insan beserta Allah (tidak bersekutu) iaitu Insan dari Ruhul Hayat dari sifat qahar, dan dari sifat Kamal itu ialah ujud Wahdaniyah, adapun Insan itu ia bertaraf Zat la yakhluqu, sementara Wahdaniyah bertaraf Zat Yakhluqu, untuk memahami ini perlu faham sifat 20
BERHATI-HATI TENTANG ZAT DAN ISTILAH ALLAH
Berhati-hati dengan istilah zat kerana ada Zat yang wujudnya tidak bersebab dan ada juga zat yang wujudnya bersebab, seperti Zat Nafsiyah adalah Zat yang wujudnya tidak bersebab, sementara Zat yang wujudnya bersebab seperti ma'anawiyah ataupun Asmak, ini kena faham ilmu sifat 20, demikian juga dengan istilah kalimah Allah, kalimah Allah adalah Asmak Allah, yang mengandungi ZatNya, SifatNya, AsmakNya, dan juga Af'alNya, sebab itu bila kita sebut kalimah Allah maka kita ingatlah empat perkara tersebut, iaitu dalam keilmuan Tauhidul Zat, Tauhidul Sifat, Tauhidul Asmak dan Tauhidul Af'al
MENSUCIKAN DIRI
Ilmu mensucikan diri itu adalah diri yang empat jenis di atas, cara mensucikannya adalah dengan amalan mensuci dosa cara syari'at, tarikat, hakikat dan makrifat, kemudian amalan mensuci hawa nafsu, kemudian mujahadah, Muraqabah, musyahadah, muqabalah, Tanzih, shuhud, dan sebagainya , ini kena jumpa orang yang arif
ASAL USUL HAWA
Asal usul Hawa adalah daripada Hawa nafsu Adam yang di sebelah kiri, adapun hawa nafsu Adam yang di sebelah kiri ialah Ammarah, Al Lawamah dan Radiyah, adapun yang menyatakan bahawa Hawa terjadi dari tulang rusuk Adam di sebelah kiri itu adalah terdapat dalam kitab fahaman tafsiran pengikut Nabi Musa dan Isa, fahaman tersebut adalah hanya tafsiran, demikian juga yang mengatakan ia daripada Nafsu Adam yang disebelah kiri, dan pandangan ini lebih jelas dan dekat kebenarannya jika kita kaji sifat nafsu, dan Hawa inilah yang di maksudkan pohon khuldi yang sebenarnya
MASALAH BERSUCI ATAU WUDHUK
Masalah bersuci atau wudhuk adalah berasal daripada mensuci anggota kesalahan Adam kerana memakan dan menghampiri pohon dan buah khuldi, mengapa cuci muka ? kerana Adam memandang pohon khuldi, mengapa mencuci tangan dan lengan,? Kerana Adam memegang buah khuldi, mengapa cuci mulut ? kerana Adam makan buah khuldi, mengapa cuci telinga ? Kerana Adam dengar hasutan Iblis sepaya makan buah khuldi dan seterusnya, apa yang kita kena fikir ialah selepas makan buah tu maka terlucutlah pakaian kedua-duanya apa hal haaa! sendiri fikir laaaa!
As Shomad adalah tempat sekalian bergantung, ertinya Nur As Shomad atau Nurullah, As Shomad itu adalah Ahad, dan Ahad itu bersifat Salbiyah yang tidak berupa apa jua pun iaitu laisa kamislihi syai un, Ahad ini adalah Zat Yakhluqu, sementara Insan itu adalah zat la yakhluqu, zat la yakhluqu inilah yang di maksudkan NAFSAHU bagi mengenal diri dan mengenal Allah iaitu RABBAHU