Bai’at Abu Yazid kepada Abu Hasan dilakukan secara gaib atau melalui Nabi Hidir yang dikenal dengan istilah bai’at uwaisi. Status kemursyidannya diperoleh langsung dari Nasabut Thareqatut Thaifuriyah. Kemudian darinya ilmu rahasia ini diwariskan.
1 Telah menjadi kebiasaan kepada Abu Yazid al Bustami melawat makam orang-orang mati syahid dan aulia Allah tiap-tiap tahun. Apabila beliau tiba di Kirqan, beliau menarik nafas panjang seolah-olah menghidu bau bunga yang wangi, Apabila ditanya oleh murid-murid beliau , di mana datangnya bau wangi itu, lalu beliau emnjawab: “bahawa akan datang di bandar ini kelahiran seorang hamba Allah yang bernama Abu Al Hasan yang peringkat kerohaniannya akan lebih tingggi dari beliau dan menghabiskan hayatnya dengan bertani dan keluarganya.
2 Sel;ang beberapa tahun kemudia Ab8 Al hasan pun lahir. Setelah sampai usianya 20 tahun, maka tipa-tiap hari ia pergi mengunjungi makam abu Yazid selepas solat. Di makam itu ia berdoa: ” Ya Allah! Kurniakalah kepada ku sebahagiam daripada pencapaian keruhanian yang Engkau beri kepada Abu Yazid.”. Setelah 12 tahun beliau berbuat denmikian itu, satu hari, semasa pulang dari makam tersebut, terdengar olehnya satu suara dari makam itu, ” Hai Abu Al hasan, semua keruhanaianku adalah hadiah hadiah mu ekpada ku”. Abul Al hasan menjawab: ” Tuan, saya dilahirkan 39 tahun selepas tuan. Bagaimana mungkin saya menghadaiahkan keruhanian saya kepada tuan?”. Suara itu berkata lagi:’ Saya telah terhalang dalam eprjalanan keruhanian saya. Maka saya pun berdoa kepada Allah meminta halangan itu dibuang”. Saya terdengara suara Ketuhanan berkata: ”Berdoalah kepaeda Nur yang kaan meliputi kamu apabila kamuu melawat Khirqaan kali ini”. Bila saya sampai di Khirqan, saya betul-betul bertemu denga Nur itu yang meliputi dari bumi samapai ke langit. Saya berdoa kepadaNYa seperti di suruh oelh Allah, maka dari semejakan itu terhapuslah halangan iotu”. Apabila Abu Al hasan pualng selepras peristiwa itu , bel;iau terasa mendapat kurnia dalam dirinya. Beliau dapat menghabiskan bacaan Al Quran dalam 24 jam, pada hal beliau tidak pu tahu membaca sebelum epristiwa itu.
3 Suatu hari, Abu Al hsan mengali tanah di rumahnya. Tiba-tiba wang perak pun keluar. Ditutupnya tempat itu. Digali pula di tempat lain, dam dis itu juag keluar emas. Ditutupnya lubang itu juga. Pada kali ke 3 keluar intan. Luang itu juga ditutupnya. Digali lagi, ditempat yang ke 4, maka kelauar berlian. Itu pun ditutpnya. Kemudia beliau berdoa:” Oh Tuhan ku, walaupun saya dapat seluruh harat dunia ini dan harta di akhirat kelak, namun tidak akan saya tukarkan dengan wajah Mu”.
4 Suautu masa, sebelum mula berjalan naik haji, beberapa orang telah berjumpa deganAbu Al hasan dan bertanya kepadanya: ’apa yang hartus mereka buat sekiranya penyamun menyerang dan merompak mereka”. Abu Al; Hasan menjaqab:” Ingatlah kepada saya waktu itu”. Dalam perjalnan itu, kafilah yang mereka sertai itu diserang oleh penyamun. Semua barangan dalam kafilah itu dirampas oleh penyamun kecuali seorang yang ingat kepada Abu Al Hasan. Pada masa orang =itu ingat kepada Abu Al Hasan, nampaklah oelanya Abu al hasan di hadapanya. Orang itu dan barang-barangnya tidak eklihartan oleh penyamun itu. Maka selamatlah ia. Setelah kembali, orang-orang bertanay kepada Abu al hasan : ”Kenapa mereka tidak diselamatkan pada hal mereka berdoa kepada Allah. Sedangkan orang yang seorang itu hanya meminta pertolongan kepada belaiu”. Abu Al Hasan berkata:” Kamu semua hanaya menyebut Allah di mulut sahaja, tetapi saya mengingatiNya denga seluruh jiawa raga saya. Oleh itu, jika kamu semua mengintat saya, saya akan mengintat Allah bagi piohak kamusemua, denga seluruh hati dan jiwa, dan eprmintaaab kamu akan dikablulkan. Tetapi jika kamu semua hanya menyebut Allah dibibir sahaja tanpa terhujam sepenuhnya dalam hati, maka permohonana kamu tidak akan mendatangkan hasil”.
5 Abu Al Hasan memberitahu seorang daripada murid kesayangannya, ” Pada panfangan dunia Abu Yazid telah mati, tetapui pada pandanagku dia masih hidup dan mengetahu semua gerak geriku”.
6 Suatu hari Abu Al hasan hadir dan mengambil bahagian dalam upacara samaq iaitu tarian muzik keruhanian di rumah seorang hamba Allah. Dalam samaq itu, belaiu telah sampai kepada Zauq (mabuk allah) dan memukul tanah denaga kainya 3 kaki. Dinding rumah itu ergoyang dan orang lain merasai seolah-olah dindnifn itu telah menari bersamanya serta juag tanahy itu. Setelah beliau sedar kemabli, belioay ditanya kenapa beliaue berbuat demikian. Beliay menjawab: ” Samaq ialah bagi mereka yang dalam kedaaan itu, telah dibawa ke peringkat kwruhanu=-ian yang tingggi di mana semua hijab tersingkap dan m,ereka dapat emlihat alam malaku”.
7 Suaut hari, seorang sufi duduk di samping Abu al hasan sambil menunjukkna keramatnya dengan emngeluarkan seekor ikan hidup dari sebaldi air yang diletakkan di hadapan Abu al hasan. Abu Al Hasan meletakkna tanganya dalam api dapur yang menyala di hadapanya dan mengeluarkan ikan hidpu dari dalam api tersebut. Orang itu kemudian meminta Abu Al Hasan melompat dengannya ke dalam api dan lihatlah siapa akan hidup sdelepas masuk ek dalam api itu. Abu Al hasan menjawab: ”Menunjukkan keramat itu tidakbaik. Marilah kite tengelamkan diri kita dalam lautan fana dan timbul semula dengan mememakai pakaian baqa” Orang itu pun diam.
8 Seorang murid Abu al hasan meminta kebenran beliau hendak pergi ke Iraq belajar hadis, kerana tida ada guru yangpakar di tempat beliau itu. Abu Al hasan berkata: ” say akan ajarkan kepada kamu sebagaimana aku blejara dari Nabi SAW itu sendiri”. Murid itu tyidak percaya cakapa bleioau itu. Tertapi semasa tidur, dia melihat Nabi SAW dan baginda berkata: ” Bahawa apa yang dikatakan oleh Abu Al Hasan itu adalah ebnar”. Maka mulalah murid itu belajar hadis dari Abu Al hasan. Sellau juga Abu Al hasan berkata bahawa hadis itu telah salah. Murid itu bertanay kenapa demikian-demikian itu salah. Abu Al hasan menjawab: “ Nabid SAW sentiasa bersama saya semasa saya mengajar kamu. Aapabila suauut hadis salkah dinayatkan, muakinya berubah tanda tidak setuju. Dari situlah saya tahu sama ada sseuatu haiss itu betul atau tidak”.
9 Suatu hari, Abu said, seorang sufi ternama, melawat Abu Al Hasan. Sedang berbual bual itu kerana berkeadaan zauq, Abu Al; hasan memluk sufi tersebut. Setelah kemabali ke tenmp[atnya, Abu said menghabiskan masa malam itu dengan bertafakkur, sambil duduk melutut dan sellau juag menjerit dalamkedaan mabunya itu. Esoknya Abu said pergi berjumpa Abu Al hasan dan meminita beliau suopaya ambil balik percikan cahaya keruhanian yang bersinar dalam dirinya itu akibat pelukan Abu Al hasan itu.Abu said berkata, beliau belum pernah lagi mencapai lemajian dalam bidang keruhanian seperti yang dicapai oleh Abu Al hasan, dan beliau tidak tahan denga kedaaan yang terlalu tinggi itu. Abu Al hasan pun memelujk beliau sekali lagi dan kembalilah Abu said tadi sepeerti seduiakala.
10 Suaut masa Abu Al hasan memebritahu Abu said, katanya: “saya aka jadikan kamu seorang keruhanian yang tinggi kerana Allah telah mengurniakan kamu kepada saya setelah ebrdoa kepadaNya memmohon Dia berikan kepada ku serang sahabat yang dapat saya berbicang tentang hal-hal keruhanian dengannya. Syjurlah, allah telah emgabulkan permohonan itu’.
11 Suautu masa, Syekh Abu Sina dartang menziarahi Abu al Hasan. Bila sampai ke rumah Abu al hasan, beliau memangil tuan rumah itu. Datang lah isteri Abu al hasan. Isteri Abu Al hasan menggelar Abu Siona itu sebagai seorabng kafir, dan meminta bleiauy jangan memnagagggil Abu Al hasan lagi kerana ia telah pergi emncari kayu api ke dalam hutan. Abu sina pergi emncari Abu Al hasan dan dilihatnya seerkor singa membawa kayu api Abu al hasan itu. Abu sija menundukkan kepalanya tanda hormat kepada Abu Al hasan. Dalam eprbualan mereka itu, Abu sina bertanya kenapa isteri beliau megelarnya kafu=ir. Abu Al Hasan menjawab, bahawa jikalau bekliau tidak sabar terhadap isterinya itu, tentulah beliau tidak dapat menguasai singa itu. Pada malam itu, mereka berbual bual 5entang hala-hal kerunahian dan kesufian. Esi=onya, tatkala Abu Al jhasan membaiki dinding rumahnya. Sekeping besi yang dipegangnya itu terjatuh. Sebelum beliau tunduk mengam,bil kepingan besi yanf terjatuh itu, besi itu melayang sensiri pergi ek tanmgan Abu Al hasan. Denga itu, keyakinan Abu Sina tenathng ketinggian ruhanian Abu Al hasan bertanmbah teguh dan semua syak wasangka tentang ketinggian ruhanian Abu Al hasan itu pun hiklang dan lenyap.
12 Suaut hari, datang seroeran hamba Allah kepada Abu Al hasan dan meminta kepada beliau hendak memakai pakaiannya agar dia dapat menjadu seperti Abu al Hasan juga. Abu Al hasan bertanya:’ Bolehkan perempuan yang memakai baju klelaki menjadi lelwkai. Atau prang lelali memamai baju peerempuan menjadi perempuan?”, kata orang itu tidak boleh. Abu al hasan menjawab: ”Jika itu tidak mungkin, bagaimana kamu memakai pakaian saya boleh menajdi saya”.
13 Seorang alim bertanya kepada Abu Al Hasan dan meminta beliau memberi syarahan kepadanya. Abu Al Hasan berkata: ” Serulah manusia ke jalan Allah dan jangan dipanggil mereka kepada diri kamu sendiri.” Orang itu terperanjat. Abu Al hasan menerangkan selanjutnya: ”Jika seorang alim itu dengki kepada seorang alimyang lain yang menjalnkan tugas sepertinya juga iaitu menyerus manusia ke jalan Allah, maka itu bererti dia bukan menyeru manusia kepada jalan allah, tetapi adalah kepada dirinya sendiri. Jika tidak, apakah sebab ia dengki?.”
14 Suaut hari seorang sufi berjalan di atas udara dan turun di depan Abu Al Hasan dan dia mengatakandirinya sebagai Al Junaid dan Al Syibli pada hari tersebut Mendenagarkan itu, Abu Al hasan masuk kedalam Zauq dan dalam ekadaan itu ia menghentakkan kakinya ke tanah seraya berkata: ” Aku ini Tuhan pada hari ini dan nabi pada hari ini” Dikatakan oleh Syeikh Attar bahawa inilah keadaanya di mana Al hallaj telah melaluinya.
15 Suatu ketika suara ketuhanan berkata; ” Abu Al Hasan, jika akmi nytakan kepada dunia apa yan g akmi ketahui dan tersembunyi dari dunia tentang apa yang telah kamu capai, mereka akan lemparkan batu kepada kamu hingga mati kerana ucapan-ucapan kamu itu”. Mendengarkan itu, Abu Al hasan berkata; ” Adakah kmau mahu, Oh Tuhan! Supaya aku nayatkan kepada dunia sebagaimana Engkau layan kami dalam ekadaan Engkau itu?, Ketahuilah bahawa tidak akan ada orang menyembaha Engkau dan mereka semua akan membuangkan penyembahan mereka terhadap Engkau”. Suara itu berkata lagi, ” Janganlah hebahkan kepada dunia apa yan hkamu tahu tentang Kami, dan Kami tidak akan nyatakan kepada dunia apa yang Kami tahu tentang Kamu”.
16 Suautu ketika terdengar suara ketuhanan berkata: ” Abu Al hasan, Kami ini kepunyaan kamu dan kamu itu kepunyaan Kami.”. Abu Al hasan menjawab: ” Oh Tuhan! Engkau Tuhan yang maha Kuasa, dan aku ini hamba Mu yang hina.”
17 Abu Al hasan berkata: ” Apabila aku lupa wujud diriku, saya lihat Yang Haq di sekeliligku dan tida ada yang lain.” Allah berkata kepada aku; ” Bahawa tidak ada apa-apa dalam alam ini dan di alam akhirat yang bersektu dengan Nya, Allah sahaja yabng ada.” Abu Al hasan berkata: ” Oleh kerana aku telagh membuangkan dunia, aku pun tidak meemndamnagnya lagi. Oleh kerana aku telah bercakap dengan Tuhan, maka aku tidak lagi bercakap dengan insanm.”
18 Allah berkata kepada Abu Al hasan: ” Abu al hasan, kami kurniakan kepada kamu segala=segalanya kecuali ketuhanan.” Abu Al hasan menjawab: ’ Tuhan, buangkan hijab yang akhir ini dari ku. Tentang kurniaan dan penolakan antara aku dan Kamu, kerana itu adalah halangan bagi siapa yang mengatakan Kami itu haknya. Aku pinta suopaya tidak ada perpisahan antara Kamu dan aku.”
19 Abu Al Hasan berkata; ” Ingatlah bahawa Allah itu sentiasa bersama kamu, dengan syarat diri kamu tidak menghalang. Selagi kamu belum ’matu sebelum amti’ (fana) mala saelagi itulah kamu tidak akan merasa wujudNya.”
20 Abu Al Hasan berkata: ” Orang yang cinta kepada Mu ingin melihat wajah Mu hingga ke akhirat. Dalamsedih dan suka mereka mencari keredhaan Mu. Orang yang cinta mencari syurga hanya apabila mereka dijanjikan yang mereka akan melihat Mu dan hampir dengan Mu sentiasa
21 Abu Al hasan menangis kerana dosanya banyak tetapi ibadatnya sedikit
22 Abu Al hasan berkata: ” Sehingga aku telah yakin dan percaya, bahawa Allah bertanggungjawab memebri nafkah kepada ku, maka barulah aku tidak mabu berusaha mencari nafkah lagi.”
23 Abu Al hasan berkata: Apabila aku lihat makhluk in semuanya tidak ada upaya, maka aku pun tidak lagi bergantung kepada mereka dan meminta perlindungan dari mereka dan aku pun melepaskan perkaitan dengan mereka”
24 Beliau berkata: ” Aku tidak mahu menajdi guru sesiapa pun. Aku harap sentiasa dapat bnerkata dan merasai, ’Cukuplah Allah abgi ku’.”
25 Abu Al Hasan berkata: ” Aku tidak berkata yan gkamu jangan berusaha dan melakukan latihan kerohanian, tetpai hendaklah kamu ingat sellau bahawa bukanlah kamu yang melakukan latihan ruhaniah itu. Sebenaranya kamu tiu adalah alat yang dikawal oleh kuasa Allah. Latihan kerohanaian sebenaranya itu bermula apabila Allah betindak melaluyi kamu. Latiha yang dilakukan oleh diri sendiri itu adalah ibarat jualah oleh ejen penjual yang diamanahkan dengan barangan dagangan, dan dia berniaga dengan barang –barang tersebut, dan barang-barangan itu pula boleh diamabil balik oleh tuan punyanya bila dikehenadakinya, dan meninmggalkana ejen jualan itu kekeosongan”
26 Mereka bertanya kepada Abu Al hasan : ” Adakah tuan takut mati ?”.
Abu Al hasan menjawab: ” Orang mati tidak takut mati.”
Mereka bertanya lagi: ” Apakah maksud dengan taat?”
Jawab Abu Al hasan: ” Hidup tanpa menurut hawa nafsu.”
Mereka bertanya: ”pakh patut dilakukan untuk mencapai kesedaran terhadap Allah?”
Jawab Abu Al Hasan : ” Anggapalah tempoh hayatmu itu tidak lebih dari nafas yang kamu hirup pada masa kini, kesedaraan itu datang selepas tercapainya ,’Memandang Allah’.”
27 Berkata Abu Al hasan: ” Semenjaka 40 tahun yang lepas, diriku ingikan minuman yang sejuk, tetapi aku tidak memberinya.”
28 Abu Al hasan berkata kepada Tuhan : ”Semenjak 60 tahun yang lalu, aku mencintai dan menunggu Kamu”. Allah berkata: ” Aku cinta kepada mu dan menunggu ketibaan mu semenjak hari pertama dijadikana segala makhluk”.
29 Apabila hampir hendak bercerai naya dari badan, Abu al hasan berkata: ” Kuburkan aku di peribgkat yang lebih rendah daripada Abu yazid kerana tidak patutu kuburku lebih tinggi daripada kunur beliau”
30 Abu Al Hasan telah berjanji dengan Muahmmad bin Hasan, bahawa semasa Muhammad hendak meninggal dunia, beliua akan berada di sampangnya. Abu Al hasan meninggal dunia sebelum Muahammad bin Hasan meninggal. Tetapi apabila Muhamam,ad bin hasan hampir hendak meninngal dunia, beliau melihat Abu Al hasan berdiri di sampimnya dan menetenteramkan beliau, Muhammad pun meninggal dunia tanpa mengalami eksakitan.
31 Pada suatu hari Sultan Mahmud al Ghaznawi, kerana hendak menyermpurnakan nazarnya kepada khadamnya Ayaz, telah menghiaskan khadamnya denagan pakainnya dan meletakkan dia di singgahsananya. Selepas itu, Sultan Mahmus memakai pakaian pengiring raja dan Ayaz memakai pakaian sultan, dan mereka pergi bertemu denga Au Al hasan. Mahmud telah memanggil Abu al Hasan agar pergi menghormati sultan. Beliau menyuruh orang suruhan itu berkata kepada Abu Al hasan iaitu jika Abu Al Hasan tidak mahu datang, maka hendaklah dibaca ayat al Quran ini, : “Taatlah kepada Allah, kepada RasulNya dan kepada pemerintah kamu’. Orang suruhan itu pun pergi kepada Abu Al hasan dan menerangkan segalanya, Abu Al hasan enggan pergi berjumpa Sultan. Beliau menjawab, ”Katakan kepada Mahmud iaitu aku telah tenggelam dalam Allah dan malu rasanya , aku memalaingka wajahku kepada Nabi, ini kan pula kepada Sauyltan itu”. Mahmud apabila menriamm jawapan iyu, mengetahui bahawa Abu al Hasan itu ialah seorang Wali Allah yang Agung. Mahmud dengan pakaian pengiring raja dan Ayaz dengan pakaian Sultab tpergi ke tempat Abu Al hasan dan memberi salam kepas=da beliau. Abu al hasan menjawab salam itu tetapi tidak berdiri mempelawa Sdultan yang datang itu. Beliau terus bercakap dengan Mahmud yang berpakaian pengiring raj dan tidak memepdulikan Ayaz yang berpakaian Sultan. Mahmus berkata: ” Tuan, kenapa tuan tidak hormat kepada Sultan?”. Abu Al hasan menjawab: ” Semua ini adalah paslsu belaka”. Mahmud tunduk dan berkata: ” Saya tahu Wal;i Allah peringkat tuan ini tidak tertipu oleh hiasan ini.” Kemudian Abu Al hasan memegang Mahmud dan memabaeanya ke penjuru seorang diri tanpa pengiringnya. Mahmud bertanya: ” Boleh kan Tuan ceritakan kapada saya tentang Abu yazid”, Abu Al hasan menjawab: ” Barangsiapa melihat Abu Yazid tidak akan terhina di hari Qiamat”, Siapa yang lebih mulia, nabi Muhamad saw atau Abu Yazid, kerana Abu jahal dan abu lahab meskipun telah melihat Nabi tetapi tidak dapat mengelakkan diri dari siksaan di hari Qiamat”. Abu Al hasan menjawab: ” Mahmud berhati-hatilah dalam kata-katamu, Hormatilah perkara ini, Ketahuilah bahawa selain dari beberapa orang sahabat Nabi dan beberapa orang Auliya di zaman baginda, bahakan Khalifa Islam, meskipun merela melihat Nabi, tidak mengetahui taraf Nabi itu’. Dalam Al Quran ada diterangkan; ’ Wahai Muahmmad!, kamu lihat mereka menghadap kamu, dan mereka meskipin melihat, bnamun mereka tidak kenala akn kamu”.
Kemudia mahmud menghadiahkan Abu Al hasab beberapa keping wang enas. Abu Al Hasan memberi mahmud sebuku roti kering. Malangnya Mahmud tidak ternmakan roti ekring yang kerasa itu. Kemudia kata Abu Al hasan, “Oleh kerana tuan tidak termakan roti itu, maka saya pun tidak akan menerima wang emas tersebut, kerana saya telah lama meninggglkan hata dunia”. Wang tersaebut dikembalikannay kepada mahmud.
Mahmud meminta secebis kain dari Abu aL Hasan sebagai tanda kenangan. Abu al hasan pun memebrinya. Tatkala hendak keluar.
1 Telah menjadi kebiasaan kepada Abu Yazid al Bustami melawat makam orang-orang mati syahid dan aulia Allah tiap-tiap tahun. Apabila beliau tiba di Kirqan, beliau menarik nafas panjang seolah-olah menghidu bau bunga yang wangi, Apabila ditanya oleh murid-murid beliau , di mana datangnya bau wangi itu, lalu beliau emnjawab: “bahawa akan datang di bandar ini kelahiran seorang hamba Allah yang bernama Abu Al Hasan yang peringkat kerohaniannya akan lebih tingggi dari beliau dan menghabiskan hayatnya dengan bertani dan keluarganya.
2 Sel;ang beberapa tahun kemudia Ab8 Al hasan pun lahir. Setelah sampai usianya 20 tahun, maka tipa-tiap hari ia pergi mengunjungi makam abu Yazid selepas solat. Di makam itu ia berdoa: ” Ya Allah! Kurniakalah kepada ku sebahagiam daripada pencapaian keruhanian yang Engkau beri kepada Abu Yazid.”. Setelah 12 tahun beliau berbuat denmikian itu, satu hari, semasa pulang dari makam tersebut, terdengar olehnya satu suara dari makam itu, ” Hai Abu Al hasan, semua keruhanaianku adalah hadiah hadiah mu ekpada ku”. Abul Al hasan menjawab: ” Tuan, saya dilahirkan 39 tahun selepas tuan. Bagaimana mungkin saya menghadaiahkan keruhanian saya kepada tuan?”. Suara itu berkata lagi:’ Saya telah terhalang dalam eprjalanan keruhanian saya. Maka saya pun berdoa kepada Allah meminta halangan itu dibuang”. Saya terdengara suara Ketuhanan berkata: ”Berdoalah kepaeda Nur yang kaan meliputi kamu apabila kamuu melawat Khirqaan kali ini”. Bila saya sampai di Khirqan, saya betul-betul bertemu denga Nur itu yang meliputi dari bumi samapai ke langit. Saya berdoa kepadaNYa seperti di suruh oelh Allah, maka dari semejakan itu terhapuslah halangan iotu”. Apabila Abu Al hasan pualng selepras peristiwa itu , bel;iau terasa mendapat kurnia dalam dirinya. Beliau dapat menghabiskan bacaan Al Quran dalam 24 jam, pada hal beliau tidak pu tahu membaca sebelum epristiwa itu.
3 Suatu hari, Abu Al hsan mengali tanah di rumahnya. Tiba-tiba wang perak pun keluar. Ditutupnya tempat itu. Digali pula di tempat lain, dam dis itu juag keluar emas. Ditutupnya lubang itu juga. Pada kali ke 3 keluar intan. Luang itu juga ditutupnya. Digali lagi, ditempat yang ke 4, maka kelauar berlian. Itu pun ditutpnya. Kemudia beliau berdoa:” Oh Tuhan ku, walaupun saya dapat seluruh harat dunia ini dan harta di akhirat kelak, namun tidak akan saya tukarkan dengan wajah Mu”.
4 Suautu masa, sebelum mula berjalan naik haji, beberapa orang telah berjumpa deganAbu Al hasan dan bertanya kepadanya: ’apa yang hartus mereka buat sekiranya penyamun menyerang dan merompak mereka”. Abu Al; Hasan menjaqab:” Ingatlah kepada saya waktu itu”. Dalam perjalnan itu, kafilah yang mereka sertai itu diserang oleh penyamun. Semua barangan dalam kafilah itu dirampas oleh penyamun kecuali seorang yang ingat kepada Abu Al Hasan. Pada masa orang =itu ingat kepada Abu Al Hasan, nampaklah oelanya Abu al hasan di hadapanya. Orang itu dan barang-barangnya tidak eklihartan oleh penyamun itu. Maka selamatlah ia. Setelah kembali, orang-orang bertanay kepada Abu al hasan : ”Kenapa mereka tidak diselamatkan pada hal mereka berdoa kepada Allah. Sedangkan orang yang seorang itu hanya meminta pertolongan kepada belaiu”. Abu Al Hasan berkata:” Kamu semua hanaya menyebut Allah di mulut sahaja, tetapi saya mengingatiNya denga seluruh jiawa raga saya. Oleh itu, jika kamu semua mengintat saya, saya akan mengintat Allah bagi piohak kamusemua, denga seluruh hati dan jiwa, dan eprmintaaab kamu akan dikablulkan. Tetapi jika kamu semua hanya menyebut Allah dibibir sahaja tanpa terhujam sepenuhnya dalam hati, maka permohonana kamu tidak akan mendatangkan hasil”.
5 Abu Al Hasan memberitahu seorang daripada murid kesayangannya, ” Pada panfangan dunia Abu Yazid telah mati, tetapui pada pandanagku dia masih hidup dan mengetahu semua gerak geriku”.
6 Suatu hari Abu Al hasan hadir dan mengambil bahagian dalam upacara samaq iaitu tarian muzik keruhanian di rumah seorang hamba Allah. Dalam samaq itu, belaiu telah sampai kepada Zauq (mabuk allah) dan memukul tanah denaga kainya 3 kaki. Dinding rumah itu ergoyang dan orang lain merasai seolah-olah dindnifn itu telah menari bersamanya serta juag tanahy itu. Setelah beliau sedar kemabli, belioay ditanya kenapa beliaue berbuat demikian. Beliay menjawab: ” Samaq ialah bagi mereka yang dalam kedaaan itu, telah dibawa ke peringkat kwruhanu=-ian yang tingggi di mana semua hijab tersingkap dan m,ereka dapat emlihat alam malaku”.
7 Suaut hari, seorang sufi duduk di samping Abu al hasan sambil menunjukkna keramatnya dengan emngeluarkan seekor ikan hidup dari sebaldi air yang diletakkan di hadapan Abu al hasan. Abu Al Hasan meletakkna tanganya dalam api dapur yang menyala di hadapanya dan mengeluarkan ikan hidpu dari dalam api tersebut. Orang itu kemudian meminta Abu Al Hasan melompat dengannya ke dalam api dan lihatlah siapa akan hidup sdelepas masuk ek dalam api itu. Abu Al hasan menjawab: ”Menunjukkan keramat itu tidakbaik. Marilah kite tengelamkan diri kita dalam lautan fana dan timbul semula dengan mememakai pakaian baqa” Orang itu pun diam.
8 Seorang murid Abu al hasan meminta kebenran beliau hendak pergi ke Iraq belajar hadis, kerana tida ada guru yangpakar di tempat beliau itu. Abu Al hasan berkata: ” say akan ajarkan kepada kamu sebagaimana aku blejara dari Nabi SAW itu sendiri”. Murid itu tyidak percaya cakapa bleioau itu. Tertapi semasa tidur, dia melihat Nabi SAW dan baginda berkata: ” Bahawa apa yang dikatakan oleh Abu Al Hasan itu adalah ebnar”. Maka mulalah murid itu belajar hadis dari Abu Al hasan. Sellau juga Abu Al hasan berkata bahawa hadis itu telah salah. Murid itu bertanay kenapa demikian-demikian itu salah. Abu Al hasan menjawab: “ Nabid SAW sentiasa bersama saya semasa saya mengajar kamu. Aapabila suauut hadis salkah dinayatkan, muakinya berubah tanda tidak setuju. Dari situlah saya tahu sama ada sseuatu haiss itu betul atau tidak”.
9 Suatu hari, Abu said, seorang sufi ternama, melawat Abu Al Hasan. Sedang berbual bual itu kerana berkeadaan zauq, Abu Al; hasan memluk sufi tersebut. Setelah kemabali ke tenmp[atnya, Abu said menghabiskan masa malam itu dengan bertafakkur, sambil duduk melutut dan sellau juag menjerit dalamkedaan mabunya itu. Esoknya Abu said pergi berjumpa Abu Al hasan dan meminita beliau suopaya ambil balik percikan cahaya keruhanian yang bersinar dalam dirinya itu akibat pelukan Abu Al hasan itu.Abu said berkata, beliau belum pernah lagi mencapai lemajian dalam bidang keruhanian seperti yang dicapai oleh Abu Al hasan, dan beliau tidak tahan denga kedaaan yang terlalu tinggi itu. Abu Al hasan pun memelujk beliau sekali lagi dan kembalilah Abu said tadi sepeerti seduiakala.
10 Suaut masa Abu Al hasan memebritahu Abu said, katanya: “saya aka jadikan kamu seorang keruhanian yang tinggi kerana Allah telah mengurniakan kamu kepada saya setelah ebrdoa kepadaNya memmohon Dia berikan kepada ku serang sahabat yang dapat saya berbicang tentang hal-hal keruhanian dengannya. Syjurlah, allah telah emgabulkan permohonan itu’.
11 Suautu masa, Syekh Abu Sina dartang menziarahi Abu al Hasan. Bila sampai ke rumah Abu al hasan, beliau memangil tuan rumah itu. Datang lah isteri Abu al hasan. Isteri Abu Al hasan menggelar Abu Siona itu sebagai seorabng kafir, dan meminta bleiauy jangan memnagagggil Abu Al hasan lagi kerana ia telah pergi emncari kayu api ke dalam hutan. Abu sina pergi emncari Abu Al hasan dan dilihatnya seerkor singa membawa kayu api Abu al hasan itu. Abu sija menundukkan kepalanya tanda hormat kepada Abu Al hasan. Dalam eprbualan mereka itu, Abu sina bertanya kenapa isteri beliau megelarnya kafu=ir. Abu Al Hasan menjawab, bahawa jikalau bekliau tidak sabar terhadap isterinya itu, tentulah beliau tidak dapat menguasai singa itu. Pada malam itu, mereka berbual bual 5entang hala-hal kerunahian dan kesufian. Esi=onya, tatkala Abu Al jhasan membaiki dinding rumahnya. Sekeping besi yang dipegangnya itu terjatuh. Sebelum beliau tunduk mengam,bil kepingan besi yanf terjatuh itu, besi itu melayang sensiri pergi ek tanmgan Abu Al hasan. Denga itu, keyakinan Abu Sina tenathng ketinggian ruhanian Abu Al hasan bertanmbah teguh dan semua syak wasangka tentang ketinggian ruhanian Abu Al hasan itu pun hiklang dan lenyap.
12 Suaut hari, datang seroeran hamba Allah kepada Abu Al hasan dan meminta kepada beliau hendak memakai pakaiannya agar dia dapat menjadu seperti Abu al Hasan juga. Abu Al hasan bertanya:’ Bolehkan perempuan yang memakai baju klelaki menjadi lelwkai. Atau prang lelali memamai baju peerempuan menjadi perempuan?”, kata orang itu tidak boleh. Abu al hasan menjawab: ”Jika itu tidak mungkin, bagaimana kamu memakai pakaian saya boleh menajdi saya”.
13 Seorang alim bertanya kepada Abu Al Hasan dan meminta beliau memberi syarahan kepadanya. Abu Al Hasan berkata: ” Serulah manusia ke jalan Allah dan jangan dipanggil mereka kepada diri kamu sendiri.” Orang itu terperanjat. Abu Al hasan menerangkan selanjutnya: ”Jika seorang alim itu dengki kepada seorang alimyang lain yang menjalnkan tugas sepertinya juga iaitu menyerus manusia ke jalan Allah, maka itu bererti dia bukan menyeru manusia kepada jalan allah, tetapi adalah kepada dirinya sendiri. Jika tidak, apakah sebab ia dengki?.”
14 Suaut hari seorang sufi berjalan di atas udara dan turun di depan Abu Al Hasan dan dia mengatakandirinya sebagai Al Junaid dan Al Syibli pada hari tersebut Mendenagarkan itu, Abu Al hasan masuk kedalam Zauq dan dalam ekadaan itu ia menghentakkan kakinya ke tanah seraya berkata: ” Aku ini Tuhan pada hari ini dan nabi pada hari ini” Dikatakan oleh Syeikh Attar bahawa inilah keadaanya di mana Al hallaj telah melaluinya.
15 Suatu ketika suara ketuhanan berkata; ” Abu Al Hasan, jika akmi nytakan kepada dunia apa yan g akmi ketahui dan tersembunyi dari dunia tentang apa yang telah kamu capai, mereka akan lemparkan batu kepada kamu hingga mati kerana ucapan-ucapan kamu itu”. Mendengarkan itu, Abu Al hasan berkata; ” Adakah kmau mahu, Oh Tuhan! Supaya aku nayatkan kepada dunia sebagaimana Engkau layan kami dalam ekadaan Engkau itu?, Ketahuilah bahawa tidak akan ada orang menyembaha Engkau dan mereka semua akan membuangkan penyembahan mereka terhadap Engkau”. Suara itu berkata lagi, ” Janganlah hebahkan kepada dunia apa yan hkamu tahu tentang Kami, dan Kami tidak akan nyatakan kepada dunia apa yang Kami tahu tentang Kamu”.
16 Suautu ketika terdengar suara ketuhanan berkata: ” Abu Al hasan, Kami ini kepunyaan kamu dan kamu itu kepunyaan Kami.”. Abu Al hasan menjawab: ” Oh Tuhan! Engkau Tuhan yang maha Kuasa, dan aku ini hamba Mu yang hina.”
17 Abu Al hasan berkata: ” Apabila aku lupa wujud diriku, saya lihat Yang Haq di sekeliligku dan tida ada yang lain.” Allah berkata kepada aku; ” Bahawa tidak ada apa-apa dalam alam ini dan di alam akhirat yang bersektu dengan Nya, Allah sahaja yabng ada.” Abu Al hasan berkata: ” Oleh kerana aku telagh membuangkan dunia, aku pun tidak meemndamnagnya lagi. Oleh kerana aku telah bercakap dengan Tuhan, maka aku tidak lagi bercakap dengan insanm.”
18 Allah berkata kepada Abu Al hasan: ” Abu al hasan, kami kurniakan kepada kamu segala=segalanya kecuali ketuhanan.” Abu Al hasan menjawab: ’ Tuhan, buangkan hijab yang akhir ini dari ku. Tentang kurniaan dan penolakan antara aku dan Kamu, kerana itu adalah halangan bagi siapa yang mengatakan Kami itu haknya. Aku pinta suopaya tidak ada perpisahan antara Kamu dan aku.”
19 Abu Al Hasan berkata; ” Ingatlah bahawa Allah itu sentiasa bersama kamu, dengan syarat diri kamu tidak menghalang. Selagi kamu belum ’matu sebelum amti’ (fana) mala saelagi itulah kamu tidak akan merasa wujudNya.”
20 Abu Al Hasan berkata: ” Orang yang cinta kepada Mu ingin melihat wajah Mu hingga ke akhirat. Dalamsedih dan suka mereka mencari keredhaan Mu. Orang yang cinta mencari syurga hanya apabila mereka dijanjikan yang mereka akan melihat Mu dan hampir dengan Mu sentiasa
21 Abu Al hasan menangis kerana dosanya banyak tetapi ibadatnya sedikit
22 Abu Al hasan berkata: ” Sehingga aku telah yakin dan percaya, bahawa Allah bertanggungjawab memebri nafkah kepada ku, maka barulah aku tidak mabu berusaha mencari nafkah lagi.”
23 Abu Al hasan berkata: Apabila aku lihat makhluk in semuanya tidak ada upaya, maka aku pun tidak lagi bergantung kepada mereka dan meminta perlindungan dari mereka dan aku pun melepaskan perkaitan dengan mereka”
24 Beliau berkata: ” Aku tidak mahu menajdi guru sesiapa pun. Aku harap sentiasa dapat bnerkata dan merasai, ’Cukuplah Allah abgi ku’.”
25 Abu Al Hasan berkata: ” Aku tidak berkata yan gkamu jangan berusaha dan melakukan latihan kerohanian, tetpai hendaklah kamu ingat sellau bahawa bukanlah kamu yang melakukan latihan ruhaniah itu. Sebenaranya kamu tiu adalah alat yang dikawal oleh kuasa Allah. Latihan kerohanaian sebenaranya itu bermula apabila Allah betindak melaluyi kamu. Latiha yang dilakukan oleh diri sendiri itu adalah ibarat jualah oleh ejen penjual yang diamanahkan dengan barangan dagangan, dan dia berniaga dengan barang –barang tersebut, dan barang-barangan itu pula boleh diamabil balik oleh tuan punyanya bila dikehenadakinya, dan meninmggalkana ejen jualan itu kekeosongan”
26 Mereka bertanya kepada Abu Al hasan : ” Adakah tuan takut mati ?”.
Abu Al hasan menjawab: ” Orang mati tidak takut mati.”
Mereka bertanya lagi: ” Apakah maksud dengan taat?”
Jawab Abu Al hasan: ” Hidup tanpa menurut hawa nafsu.”
Mereka bertanya: ”pakh patut dilakukan untuk mencapai kesedaran terhadap Allah?”
Jawab Abu Al Hasan : ” Anggapalah tempoh hayatmu itu tidak lebih dari nafas yang kamu hirup pada masa kini, kesedaraan itu datang selepas tercapainya ,’Memandang Allah’.”
27 Berkata Abu Al hasan: ” Semenjaka 40 tahun yang lepas, diriku ingikan minuman yang sejuk, tetapi aku tidak memberinya.”
28 Abu Al hasan berkata kepada Tuhan : ”Semenjak 60 tahun yang lalu, aku mencintai dan menunggu Kamu”. Allah berkata: ” Aku cinta kepada mu dan menunggu ketibaan mu semenjak hari pertama dijadikana segala makhluk”.
29 Apabila hampir hendak bercerai naya dari badan, Abu al hasan berkata: ” Kuburkan aku di peribgkat yang lebih rendah daripada Abu yazid kerana tidak patutu kuburku lebih tinggi daripada kunur beliau”
30 Abu Al Hasan telah berjanji dengan Muahmmad bin Hasan, bahawa semasa Muhammad hendak meninggal dunia, beliua akan berada di sampangnya. Abu Al hasan meninggal dunia sebelum Muahammad bin Hasan meninggal. Tetapi apabila Muhamam,ad bin hasan hampir hendak meninngal dunia, beliau melihat Abu Al hasan berdiri di sampimnya dan menetenteramkan beliau, Muhammad pun meninggal dunia tanpa mengalami eksakitan.
31 Pada suatu hari Sultan Mahmud al Ghaznawi, kerana hendak menyermpurnakan nazarnya kepada khadamnya Ayaz, telah menghiaskan khadamnya denagan pakainnya dan meletakkan dia di singgahsananya. Selepas itu, Sultan Mahmus memakai pakaian pengiring raja dan Ayaz memakai pakaian sultan, dan mereka pergi bertemu denga Au Al hasan. Mahmud telah memanggil Abu al Hasan agar pergi menghormati sultan. Beliau menyuruh orang suruhan itu berkata kepada Abu Al hasan iaitu jika Abu Al Hasan tidak mahu datang, maka hendaklah dibaca ayat al Quran ini, : “Taatlah kepada Allah, kepada RasulNya dan kepada pemerintah kamu’. Orang suruhan itu pun pergi kepada Abu Al hasan dan menerangkan segalanya, Abu Al hasan enggan pergi berjumpa Sultan. Beliau menjawab, ”Katakan kepada Mahmud iaitu aku telah tenggelam dalam Allah dan malu rasanya , aku memalaingka wajahku kepada Nabi, ini kan pula kepada Sauyltan itu”. Mahmud apabila menriamm jawapan iyu, mengetahui bahawa Abu al Hasan itu ialah seorang Wali Allah yang Agung. Mahmud dengan pakaian pengiring raja dan Ayaz dengan pakaian Sultab tpergi ke tempat Abu Al hasan dan memberi salam kepas=da beliau. Abu al hasan menjawab salam itu tetapi tidak berdiri mempelawa Sdultan yang datang itu. Beliau terus bercakap dengan Mahmud yang berpakaian pengiring raj dan tidak memepdulikan Ayaz yang berpakaian Sultan. Mahmus berkata: ” Tuan, kenapa tuan tidak hormat kepada Sultan?”. Abu Al hasan menjawab: ” Semua ini adalah paslsu belaka”. Mahmud tunduk dan berkata: ” Saya tahu Wal;i Allah peringkat tuan ini tidak tertipu oleh hiasan ini.” Kemudian Abu Al hasan memegang Mahmud dan memabaeanya ke penjuru seorang diri tanpa pengiringnya. Mahmud bertanya: ” Boleh kan Tuan ceritakan kapada saya tentang Abu yazid”, Abu Al hasan menjawab: ” Barangsiapa melihat Abu Yazid tidak akan terhina di hari Qiamat”, Siapa yang lebih mulia, nabi Muhamad saw atau Abu Yazid, kerana Abu jahal dan abu lahab meskipun telah melihat Nabi tetapi tidak dapat mengelakkan diri dari siksaan di hari Qiamat”. Abu Al hasan menjawab: ” Mahmud berhati-hatilah dalam kata-katamu, Hormatilah perkara ini, Ketahuilah bahawa selain dari beberapa orang sahabat Nabi dan beberapa orang Auliya di zaman baginda, bahakan Khalifa Islam, meskipun merela melihat Nabi, tidak mengetahui taraf Nabi itu’. Dalam Al Quran ada diterangkan; ’ Wahai Muahmmad!, kamu lihat mereka menghadap kamu, dan mereka meskipin melihat, bnamun mereka tidak kenala akn kamu”.
Kemudia mahmud menghadiahkan Abu Al hasab beberapa keping wang enas. Abu Al Hasan memberi mahmud sebuku roti kering. Malangnya Mahmud tidak ternmakan roti ekring yang kerasa itu. Kemudia kata Abu Al hasan, “Oleh kerana tuan tidak termakan roti itu, maka saya pun tidak akan menerima wang emas tersebut, kerana saya telah lama meninggglkan hata dunia”. Wang tersaebut dikembalikannay kepada mahmud.
Mahmud meminta secebis kain dari Abu aL Hasan sebagai tanda kenangan. Abu al hasan pun memebrinya. Tatkala hendak keluar.