HIKAM ATAI’ILLAH KE 16 SYARAH IBN AJIBAH : ADAKAH HIJAB DENGAN ALLAH

SYARAH  IBN AJIBAH (MURSYID TAREKAT SYDZILIYYAH)

Dalam Kalam Hikmah ke 16 Imam Ibnu Athaillah Askandary berkata: 

16,1 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa dia terdinding oleh sesuatu

apabila Dia adalah Esa yang telah menampakkan segala-galanya?

Yang Zahir Yang Batin. Apa yang Dia menyembunyikan dalam dunia yang ghaib Dia menjelma di dunia boleh dilihat, jadi lembangan Jabarut yang terpancut dengan lampu daripada Malakut. Lihatlah keindahan yang dilihat dalam setiap manusia. Air yang mengalir menembusi cawangan akar: anda mendapati ia menjadi satu air manakala terdapat pelbagai bunga.
Apa yang tertanya-tanya! Saya tertanya-tanya di salah satu yang bertujuan menyaksikan daripada Anda apabila Anda adalah salah satu yang membuat setiap ia saksi  .

Kemudian beliau menyebut perkara kedua:

  
16.2 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa dia terdinding oleh sesuatu

 apabila Dia adalah Esa yang nyata oleh semua?

Beliau adalah nyata oleh semua dan sebagainya tiada mempunyai kewujudan bersama kewujudan-Nya, jadi bagaimana boleh terdinding apa-apa-Nya? Ia bermaksud bahawa tiada apa.
Pengarang al-'Ayniyya berkata:
Anda nyata dalam perkara-perkara apabila Anda menciptakan mereka.
     Mereka menarik diri daripada anda dan berada dalam dinding.

Kemudian beliau menyebut ketiga:


16,3 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh

sesuatu  apabila Dia adalah Satu yang dijelmakan dalam segala-galanya?

Itu adalah oleh kuasa-Nya dan kebijaksanaan-Nya. Kuasa tersembunyi dan kebijaksanaan adalah nyata. Kewujudan semua adalah antara kuasa dan kebijaksanaan, dan antara perhimpunan dan perpisahan.
Kita sudah menyebut apa yang salah seorang daripada mereka berkata, "Saya tidak pernah melihat apa-apa tetapi saya melihat Allah di dalamnya," iaitu oleh kuasa dan kebijaksanaan-Nya.
Jika lampu sifat-sifat telah dimanifestasikan, tidak akan diiktiraf serta deria diadakan makna. Jika tidak kerana tebal, halus tidak akan diiktiraf.

Ash-Shushtari berkata,(Abu-al-Hasan Ali ben Abdallah al-Nuymari as-Shushtari  or Al-Sustari (Guadix, 1212-Damietta, 1269[1]) Penyair sufi dari Andalusia):

"Kekasih saya merangkumi segala kewujudan dan adalah nyata dalam hitam dan putih, Kristian dan Yahudi, dalam babi dan beruk, dalam huruf dan titik.
 Adakah Beliau pernah membiarkan saya memahami? Adakah Beliau pernah biarlah saya memahami? "
Kemudian dia berkata,
"Saya diiktiraf-Nya sepanjang masa Beliau adalah nyata di setiap masa, di perairan, dalam baldi, dalam yang semakin meningkat dan dalam menurun Adakah Beliau pernah membiarkan saya memahami Adakah Beliau pernah membiarkan saya memahami.?:

Kemudian beliau menyebut 1/4:

 16,4 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu 

 apabila Dia adalah Satu yang jelas kepada segala-galanya?

Beliau adalah jelas kepada segala-galanya dengan rahsia Esensi-Nya dan lampu Esensi-Nya. Jadi Beliau adalah jelas kepada semua dan segala-galanya mengiktiraf Nya dalaman dan segala-galanya memuliakan memujiNya.
Allah SWT berfirman,
"Tiada apa-apa yang tidak mengagungkan Allah dengan pujian." (17:44)
Ia menyatakan berkata, "Maha Suci Satu yang jelas kepada segala-galanya, yang nyata oleh semua. mengenali memahami dan ia lalai jahil.
Kemudian beliau menyebut kelima:


16.5 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain  apabila Dia adalah Satu yang Manifesi sebelum ada apa-apa?

Jadi semua yang nyata adalah dari-Nya dan kepada-Nya. Jadi Beliau nyata sebelum masa oleh diriNya dan kemudian jelas kepada diriNya sendiri oleh diriNya. Beliau adalah Kay daripada Keperluan dalam Zat-Nya daripada menjadi nyata oleh orang lain atau memerlukan lain-lain daripada Allah untuk mengenali-Nya. Jadi semua makhluk luar biasa berkumpul dan "lain-lain" adalah dilarang adalah pandangan kami.
 Kemudian beliau menyebut 1/6:

 16.6 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila Dia adalah lebih nyata daripada apa-apa?

Sejak perkara yang mempunyai tidak wujud dengan kewujudan-Nya dan mereka tidak mempunyai manifestasi dengan manifestasi-Nya, jadi mengikut kepada manifestasi mereka, mereka tidak mempunyai kewujudan yang penting. Jika ia bukan untuk manifestasi-Nya dalam perkara-perkara, mata tidak akan menemui mereka.
Jika seseorang tidak mempunyai kewujudan oleh intipati dari intipati beliau,ia bukan untuk-Nya, kewujudan beliau akan menjadi mustahil.
Dalam negeri tudung, hamba berpendapat kewujudan nafs beliau perlu dan kewujudan Allah SWT untuk menjadi teori. Apabila Dia mengakui kebenaran, dihapuskan dirinya dan mencapai kehilangan, maka dia menganggap kewujudan Allah menjadi perlu dan kewujudan diri beliau untuk menjadi teori, sesungguhnya semestinya mustahil.
Ash-Shadhili berkata,

"Kami melihat pada Allah dengan mata iman dan kepastian dan bahawa alat ganti kami bukti dan bukti. Kami tidak tidak melihat mana-mana ciptaan Allah. Apakah ada dalam kewujudan selain Raja Sebenar? Jika ada adalah dan mestilah, maka ia adalah debu di udara. Jika anda menyerakkannya, anda tidak akan menjumpai apa-apa. "

Beliau berkata dalam Lata'if al-Minan,

"Ia adalah salah satu keajaiban terbesar bahawa umat akan sampai kepada Allah. Alangkah baiknya saya tahu sama ada kewujudan mereka dengan Allah supaya mereka mencapai-Nya atau sama ada mereka adalah jelas bahawa ia tidak sehingga mereka dimanifestasikan . Jika makhluk disambungkan kepada-Nya, mereka tidak mempunyai bahawa dari pati mereka, tetapi Beliau adalah salah satu yang diberikan mereka pangkat sambungan dan supaya mereka disambungkan. Hanya ketuhanan-Nya disambungkan kepada-Nya, tetapi Maha Bijaksana adalah Salah satu yang set dalam punca tempat kedua, dan mereka tergolong dalam salah satu yang berhenti dengan mereka manakala tidak perceiving bahawa kuasa-Nya adalah sumber tudung. manifestasi Real nyata lebih daripada semua yang nyata kerana ia Beliau adalah sebab manifestasi al yang ditunjukkan dan tidak dapat disembunyikan kecuali dari keamatan apa yang nyata dan dari keamatan manifestasi dan penyembunyian. "

Ar-Rifa'i menunjukkan idea ini:
Wahai Anda yang mulia yang makna adalah halus
    dan melainkan Anda memakai jubah kebanggaan!
iaitu Dia yang mulia manifestasi-Nya sehingga makna anda disembunyikan.

Kemudian beliau menyebut ketujuh:

 16.7 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain  apabila Dia adalah Satu tidak dengan siapa ada apa-apa lagi?

Menjelang merealisasikan mengesakan-Nya sebelum dan selepas masa.

"Allah dan tidak ada yang dengan-Nya dan Dia kini sebagaimana Dia."
"Adakah terdapat tuhan yang lain bersama-sama Allah?"
"Allah adalah mulia tentang apa yang mereka sekutukan."
"Adakah terdapat sebarang keraguan dalam bersama-sama Allah?"

Jadi semua yang muncul dengan mata adalah salah satu manifestasi Maha Penyayang.
Pengarang al-'Ayniyya berkata:
Kekasih dimanifestasikan keindahan-Nya di dalam cermin saya,
     dan terdapat tanda-tanda Kekasih di cermin setiap.
Apabila keindahan-Nya dimanifestasikan dalam bentuk manifold,
     ia mempunyai nama dan mereka meningkat ke pandangan.
Allah SWT adalah salah satu dalam Zat-Nya, sifat-sifat-Nya dan Tindakan-Nya. Ada apa-apa sebelum-Nya dan tiada selepas-Nya dan apa-apa dengan-Nya.
Kemudian beliau menyebut kelapan:
 
16.8 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila
Dia adalah Satu yang lebih dekat kepada anda daripada apa-apa?

Yang Maha Kuasa berkata, "Kami telah menciptakan manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan diri sendiri kepada beliau. Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya." (50:16)
 Dia berkata, "Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi anda tidak boleh melihat." (56:86)
Beliau juga mengatakan, "Allah adalah berjaga-jaga atas segala sesuatu." (33:52) dan
"Walaupun anda bercakap dengan kuat, Dia mengetahui rahsia dan apa yang lebih tersembunyi." (20:7)

Jadi mendekatkan Allah adalah mendekatkan encompassment pengetahuan, dan menyaksikan, bukan mendekatkan jarak kerana tidak ada jarak antara anda dan Dia. Hadith yang telah dipetik yang menyatakan bahawa Allah tidak terletak dalam apa-apa tidak hadir daripada apa-apa.

Sayyiduna 'Ali berkata,
"Allah SWT tidak daripada apa-apa dan tidak dalam apa-apa mahupun ke atas apa-apa dan bukan di bawah apa-apa kerana jika Dia telah daripada apa-apa, Dia akan diwujudkan. Jika Dia telah berada di atas apa-apa, Dia akan dijalankan. Jika Dia telah dalam apa-apa, Dia akan terkandung. Jika dia telah berada di bawah apa-apa, Dia akan telah diatasi. " Beliau ditanya, "Sepupu Rasulullah, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, di mana adalah Tuhanmu Dia atau tidak mempunyai tempat?" Mukanya bertambah pucat dan dia senyap untuk satu masa. Kemudian dia berkata, "perkataan anda, 'Di manakah Allah? Adalah persoalan tempat dan Allah tidak mempunyai tempat. Kemudian Dia menciptakan masa dan tempat dan Dia sekarang kerana Dia adalah, tanpa tempat atau masa."
Ash-Shadhili berkata,
"Saya telah ditanya,'' Ali, bercakap by Me dan mengarahkan kepadaKu. Saya semua." Ini adalah sebagaimana yang ditemui dalam hadis al-Bukhari: "Allah SWT berfirman," Anak Adam masa kutukan. Saya Masa. Siang dan malam adalah di tangan saya. "Nabi, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, juga berkata," Jangan mengutuk masa. Allah Masa. "Ia dijelaskan dalam hadis sebelum ia, dan Allah lebih mengetahui.
Kemudian beliau menyebut 1/9:
  
 
16.9 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila jika ia tidak pernah  ada bagi-Nya, tidak akan menjadi apa-apa?

Allah berfirman,

"Dia menciptakan segala-galanya dan telah menentukannya ia paling tepat" (25:2) dan
Dia berkata, "Kami telah mencipta semua perkara dalam sukatan yang tertentu." (54:49)

Jadi semua yang muncul dalam perkataan yang kelihatan berasal dari dunia yang ghaib dan semua yang muncul dalam dunia Malakut yang merupakan emanasi dari laut daripada Jabarut. Tiada kewujudan perkara kecuali daripada-Nya dan tiada kekal bagi mereka kecuali oleh Allah dan tidak ada anggapan kepada mereka dengan-Nya kerana mereka adalah tulen bukan-kewujudan. Berdasarkan kewujudan ilusi mereka, mereka berada di masa dan tidak kekal. Tiada anggapan bukan kewujudan dengan kewujudan, bukan untuk masa dengan yang abadi. Itulah sebabnya Shaykh kagum bahawa mereka boleh bercantum.
Comments
0 Comments

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

kasih komentar