Mengenal diri dan Allah ini jika dipelajari kepada konsep sifat 20 sebagaimana yang di perkenalkan oleh para ulamak terdahulu maka jika ada yang meminatinya maka bertanyalah kepada yang arif tentang ilmu ini, dan untuk panduan asas apabila telah berjumpa dengan orang yang faham maka kita hendaklah AWAS kerana ada yang tidak begitu arif akan tetapi mengaku sebagai orang yang arif, kita lihat dahulu orang tersebut sama ada ia tidak melakukan sembahyang dan ibadat-ibadat yang lain maka jauhilah mereka itu
Di sini tidak di terangkan maksud sifat 20 itu dengan cara yang ditil, cuma di terangkan saja bab-bab dari ilmu ini dengan cara yang kasar sahaja. Adapun maksud Istaghna dan Iftiqar yang di perkenalkan oleh ulamak ialah
ISTAGHNA itu ialah sifat kaya Allah s.w.t yang mengandungi 11 sifat dan terbahagi pula kepada dua bahagian besar, satu di namakan sifat Jalal, sifat jalal ini mengandungi lima sifat iaitu Wujud, Qidam, Baqa', Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,dan Qiyamuhu binafsih, sifat Jalal ini menunjukkan adanya Tuhan dan adanya hujah-hujah sifat yang membezakan di antara Tuhan dan makhlukNya, ia di kenali juga sebagai sifat ke Agungan Tuhan, sementara sifat Jamal adalah menunjukkan sifat ke Elokkan atau sifat ke indahan Tuhan yang mengandungi sifat Sama'a Bashar, Kalam, Sami'un, Bashirun dan Mutakallimun, sifat ini menunjukkan Dia memilikki sifat mendengar,melihat dan berkata-kata dan lazim kepada sifat tersbut pula yang bertaraf AsmakNya yang membawa kepada maksud Yang Maha Mendengar, Yang maha Melihat dan Yang maha Berkata-kata, sifat ini menunjukkan ujudnya peraturanNya yang di berikanNya kepada manusia
IFTIQAR yang membawa maksud berkehendakkan sekalian yang baharu kepadaNya, istilah ini menunjukkan semua makhluk ciptaanNya wajib mengadu dan memohon kepadaNya sahaja, ini menunjukkan ujud makhluk pada istilah ini, yang kemudiannya di kenali sebagai sifat QAHAR yang terdiri dari sifat kudrat,Iradat,Ilmu dan hayat dan ujud juga sifat Tuhan yang di namakan sifat KAMAL yang menunjukkan sifat Ketuhanan yang mengandungi Qadirun,Maridun,Alimun Hayyun dan Wahdaniyah, disinilah para ulamak menjelaskan bahawa jika mahu mengenal Allah maka kajilah sifat Istaghna dan jika mahu mengenal diri maka kajilah sifat Iftiqar, sesungguhnya semua istilah dan ilmu ini hendaklah di gurui dengan orang yang arif
Di sini tidak di terangkan maksud sifat 20 itu dengan cara yang ditil, cuma di terangkan saja bab-bab dari ilmu ini dengan cara yang kasar sahaja. Adapun maksud Istaghna dan Iftiqar yang di perkenalkan oleh ulamak ialah
ISTAGHNA itu ialah sifat kaya Allah s.w.t yang mengandungi 11 sifat dan terbahagi pula kepada dua bahagian besar, satu di namakan sifat Jalal, sifat jalal ini mengandungi lima sifat iaitu Wujud, Qidam, Baqa', Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,dan Qiyamuhu binafsih, sifat Jalal ini menunjukkan adanya Tuhan dan adanya hujah-hujah sifat yang membezakan di antara Tuhan dan makhlukNya, ia di kenali juga sebagai sifat ke Agungan Tuhan, sementara sifat Jamal adalah menunjukkan sifat ke Elokkan atau sifat ke indahan Tuhan yang mengandungi sifat Sama'a Bashar, Kalam, Sami'un, Bashirun dan Mutakallimun, sifat ini menunjukkan Dia memilikki sifat mendengar,melihat dan berkata-kata dan lazim kepada sifat tersbut pula yang bertaraf AsmakNya yang membawa kepada maksud Yang Maha Mendengar, Yang maha Melihat dan Yang maha Berkata-kata, sifat ini menunjukkan ujudnya peraturanNya yang di berikanNya kepada manusia
IFTIQAR yang membawa maksud berkehendakkan sekalian yang baharu kepadaNya, istilah ini menunjukkan semua makhluk ciptaanNya wajib mengadu dan memohon kepadaNya sahaja, ini menunjukkan ujud makhluk pada istilah ini, yang kemudiannya di kenali sebagai sifat QAHAR yang terdiri dari sifat kudrat,Iradat,Ilmu dan hayat dan ujud juga sifat Tuhan yang di namakan sifat KAMAL yang menunjukkan sifat Ketuhanan yang mengandungi Qadirun,Maridun,Alimun Hayyun dan Wahdaniyah, disinilah para ulamak menjelaskan bahawa jika mahu mengenal Allah maka kajilah sifat Istaghna dan jika mahu mengenal diri maka kajilah sifat Iftiqar, sesungguhnya semua istilah dan ilmu ini hendaklah di gurui dengan orang yang arif